shopping-bag 0
Items : 0
Subtotal : 0 kr.
View Cart Check Out

Spar Nord: ”Bedste sponsorat nogensinde”

Mandag den 29. juni 2020 var en historisk dag i HB Køges historie. Det var dagen, hvor der blev sat endnu mere skub i HB Køges ambitioner inden for kvindefodbolden, og godt og vel et halvt år efter HB Køge for første gang præsenterede sit kvindeprojekt og ambitionerne om Champions League senest i 2025 for omverdenen. Denne dag – den 29. juni – dannede Spar Nord i Køge ramme om et velbesøgt pressemøde, hvor et femårigt hovedsponsorat blev præsenteret.

På dette tidspunkt var HB Køge netop rykket op i landets bedste række. Siden har kvindeholdet taget fodbold-Danmark med storm, og det brød i debutsæsonen det næsten 20-årige duopol mellem Brøndby IF og Fortuna Hjørring, der siden starten af dette årtusinde havde delt alle mesterskaber mellem sig. Uden at lade andre komme til.

Men med HB Køges indtog i kvindefodbolden, og med den store opbakning fra Spar Nord og Capelli Sport tippede magtbalancen. HB Køge blev mestre, og har i dette efterår spillet Champions Leaguefodbold mod hold som FC Barcelona og Arsenal FC.

”Pigerne har taget os med storm”

Jesper Køster, direktør hos Spar Nord Køge Bugt, er en af de absolutte hovedaktører bag bankens hovedsponsorat hos HB Køges danske mestre. Men hvad var egentlig årsagen til at Spar Nord, dengang for halvandet år siden, valgte at satse på kvindefodbolden?

”Vi søgte at få en klar profil som sponsor. Og det havde vi egentlig været på udkig efter længe, uden at have fundet det rigtige. Men så kom det her projekt frem, og Per Rud og Jason Arnold solgte det virkelig godt i forhold til, hvad der var muligt, og så besluttede vi at koble os på det tog. Og jeg skal være ærlig at sige, at vi ikke i vores vildeste fantasi troet på alt det, der så er sket efterfølgende,” fortæller Køster, og forklarer videre, at sponsoratet og projektet har tiltrukket masser af interesse det seneste halvandet år:

”Det betyder, at vi kommer i dialog med folk, der er passionerede. Både inden for kvindefodbold, men også fodbold generelt. Det betyder, at når vi er rundt i Danmark, så bliver vi spurgt til hvordan det går med kvindeholdet, og om baggrunden for, at vi er gået ind i projektet, og ”hvad er det de kan, og hvor gode er de?”. Det har en enorm værdi. Det må vi sige.”

”Og helt konkret i forhold til vores egne medarbejdere, så er det noget, vi er stolte af. Alle vil gerne læne sig op af vinderne. Og de her piger, de har virkelig taget os med storm. Både hele organisationen, men også i forhold til den effekt det giver for os.”

Brandingen kan mærkes

Spar Nord har i mange år været en aktiv del af HB Køge og NETVÆRKET, og det seneste halvandet år altså med fuld power i investeringen. Og det kan tydeligt måles og mærkes, at det giver masser af værdi.

”Det kan vi måle meget konkret på. Vi kan se at især på sociale medier, at de ting vi gør omkring aktiveringen af kvindefodbolden, det har en enorm interesse. Hvis vi køber tyve billetter til en Champions Leaguekamp og laver en konkurrence, så er der helt enormt mange, der kommenterer på stort og småt, og det ser vi ikke på andre ting, vi gør.”

”Det er med afstand det bedste sponsorat vi har lavet i de 14 år, vi har været i gang her i Køge. Og vi har altså lavet noget forskelligt. Det er virkelig stærkt.”

Har lært pigerne at kende

Jesper Køster og Spar Nord havde fra starten en klar ambition om at gå 100 % ind i projektet. Og det betød også, at de hurtigt besluttede sig for at ville lære spillerne og teamet omkring holdet at kende.

”Vi satte os for fra starten, at vi ville lære dem at kende. Faktisk trænede jeg med kort tid efter, at vi havde indgået sponsoratet, så jeg kunne lære deres navne, og finde ud af hvad de kunne, og finde niveauet. Også fordi jeg blev ved med at få det der tåbelige spørgsmål om, hvor gode de er i forhold til mændene. Jeg får stadig spørgsmålet, men nu kan jeg sige noget begavet om det, fordi jeg kender dem. Og de er virkelig gode, og har et virkelig højt niveau i alt, hvad de gør.”

”Det har gjort, at vi har fået det ind under huden. Og så er jeg helt vild med at de her piger er så enormt begavede, og spiller med i alle mulige sammenhænge. De er dygtige til at vise følelser både på og uden for banen, og gode til at agere,” fortæller Jesper Køster, der løbende og aktivt gør meget for at bringe Spar Nord og HB Køges kvindehold endnu tætteres sammen.

”Vi har haft alle pigerne med ude og spise på Stacy’s Diner, vi har haft dem med ude og spille padel. Vi er med til alle kampene både ude og hjemme, hvis vi kan. Og det er jo en gave for en sponsor, at få sådan en mulighed. Det er unikt.”

HB Køge ramte kvindefodbolden med fantastisk timing

Det er halvandet år siden HB Køge og Spar Nord gik sammen i den største satsning i dansk kvindefodbold nogensinde. Og der er allerede masser af succesfulde oplevelser, at se tilbage på.

Som hovedsponsor ser Jesper Køster da også positivt på fremtiden i en sport, der over alt er på vej i én retning. Fremad.

”Det ser utrolig positivt ud. Og alle – selv modstanderne – er klar godt over, at toget på en eller anden måde er kørt. HB Køge, og med den timing klubben ramte kvindefodbolden med, det er bare fantastisk. Og kombinationen med Capelli Sport i ryggen fra USA, hvor kvindefodbold er så stort.”

”I december var der 42.000 tilskuere til FA Cup-finalen i England. Det er jo helt vanvittigt. Kvindefodbolden er på vej frem over alt, og vi står lige der på trøjen, og vi glæder os utrolig meget. Vi er parate til at gå hele vejen med dem, og investere det, der skal til. Det bliver kæmpe stort, og vi er kommet vanvittigt fra start. De andre skal godt nok stå tidligt op, hvis de vil nå HB Køge.”

Udover at være hovedpartner for HB Køges danske mestre er Spar Nord ligeledes navnepartner i de nye og topmoderne loungefaciliteter (Spar Nord Lounge), hvor HB Køge og NETVÆRKET året rundt samler klubbens partnere til netværksmøder og andre arrangementer. Samlet set er Spar Nord dermed en af HB Køges absolut største partnere.